Jakość życia w pracy: innowacyjne praktyki na całym świecie

Wcześniej rola miejsca pracy polegała na łączeniu i jednoczeniu wszystkich pracowników tej samej firmy. Dziś cele są szersze. Firmy chcą uczynić swoje miejsce pracy miejscem dyskusji i współpracy, aby zachęcić do innowacji.
Zbyt często błędnie uważa się, że aby stworzyć przyjemne miejsce pracy, trzeba wymienić meble i poprawić wystrój. Jest to głębsze, wymaga świadomości, aby znaleźć najlepsze sposoby na tworzenie innowacji i dobrego samopoczucia.
Innowacyjność, konieczność dla firm
Innowacyjność jest obsesją wielu firm. Innowacyjna firma będzie w stanie wyróżnić się na tle konkurencji poprzez dostarczenie wartości dodanej. Ponadto, jest ona istotnym elementem zrównoważonego rozwoju i sukcesu przedsiębiorstwa. Tak więc, innowacyjność jest przede wszystkim kwestią przetrwania dla firm. Zarządzanie, kultura korporacyjna, metody pracy, a nawet miejsce pracy to punkty, nad którymi można pracować w celu wspierania innowacji.

Coworking jest doskonałym przykładem tworzenia miejsca na więcej innowacji. Rzeczywiście, miejsca pracy to miejsca, które zachęcają do innowacji. Są one zarządzane w taki sposób, aby promować spotkania, wymianę i współpracę. Pomysły pojawiają się, projekty są wyobrażane i tworzone. Nieoptymalne miejsce pracy może uniemożliwić nawet najbardziej utalentowanym pracownikom wprowadzanie innowacji i skuteczną pracę. Układ miejsc pracy odgrywa zatem coraz bardziej decydującą rolę w stymulowaniu innowacji w pracy.

W jaki sposób przedsiębiorstwa mogą umożliwić pracownikom bycie innowacyjnymi i w jaki sposób miejsce pracy może odegrać rolę w zdolności do innowacji?

Mamy 3 sposoby, aby pomóc Ci wprowadzać innowacje w całym miejscu pracy.
1 / Wdrożenie flexoffice'u w celu stymulowania innowacji
Flexoffice jest czymś więcej niż tylko trendem, jest nowym sposobem pracy, który zmienia kodeksy zarządzania i organizacji. Flexoffice wymaga refleksji nad miejscami pracy. Miejsca, które łączą się ze sobą, tworząc elastyczne, połączone i innowacyjne obszary pracy. W tym kontekście to do pracowników należy samodzielne dostosowanie lub zorganizowanie miejsca pracy zgodnie z ich potrzebami, z myślą o współtworzeniu. Wybór miejsca pracy prowadzi do powstania innowacyjnych pomysłów i projektów.

W tym celu konieczne jest stworzenie różnych miejsc pracy. Muszą istnieć przestrzenie do koncentracji, do współpracy, do zachowania poufności, a nawet przestrzenie do relaksu. Tworzenie zróżnicowanych i elastycznych przestrzeni pozwala na prowadzenie wielu działań w zmieniających się ramach. Elastyczne biuro stworzy zmianę w kierunku kolektywu i tym samym doprowadzi do kilku innowacji.

W ciągu jednego dnia, pracownik przechodzi przez różne przestrzenie w zależności od potrzeb. Pozwala mu to na wyjście z rutyny, a przede wszystkim pozwala na pracę w przestrzeni, w której czuje się najlepiej. Dobre samopoczucie w pracy, co oczywiście ma wpływ na wydajność. Im szczęśliwszy pracownik jest w pracy, tym większa będzie jego wydajność. Ponadto, możliwość zmiany miejsca pracy w taki sposób, w jaki chcesz, zachęca do interakcji. To właśnie dzięki tym interakcjom wiedza jest dzielona, tworząc wartość i innowacje.

Aby elastyczne biuro wspierało kreatywność i innowacyjność, układ przestrzeni musi być strategiczny. Firmy muszą tworzyć rozwiązania dostosowane do potrzeb i metod pracy swoich pracowników. Nie ma sensu przyjmować wszystkich nowych trendów w przestrzeni roboczej, jeśli nie odpowiadają one strategii biznesowej i potrzebom pracowników.

> Przeczytaj również: Flexoffice: jak dokonać udanego przejścia?
2 / Zintegruj połączone obiekty w środowisku pracy
Bardzo obecne w codziennym życiu, połączone ze sobą obiekty stopniowo przejęły środowisko pracy. Obiecują one wielkie rzeczy dla firm i dla pracowników. Jakość życia w pracy, zwiększona produktywność lub jeszcze większa współpraca to oczekiwane rezultaty związane z obiektami powiązanymi w pracy.

Integracja obiektów powiązanych w miejscu pracy jest również sposobem na zebranie użytecznych danych do pomiaru zadowolenia i motywacji pracowników. Obecnie tylko 7% kadry kierowniczej twierdzi, że gromadzi dane do oceny zadowolenia pracowników. Jednak dane generowane przez obiekty powiązane pozwalają skupić się na innowacyjności i poprawie samopoczucia w pracy.

Dane te są zatem użyteczne dla dobra pracowników, ale w ostatecznym rozrachunku firmy są również zwycięzcami. Rzeczywiście, według badania Harvard / MIT, szczęśliwi pracownicy

Jakość życia w pracy jest zjawiskiem, które dotyczy wszystkich firm w dzisiejszych czasach. Mając bezpośredni wpływ na motywację i wydajność pracowników, dobre samopoczucie w pracy stało się prawdziwym problemem.
Nie tylko przedsiębiorstwa francuskie, zjawisko to staje się coraz bardziej powszechne na całym świecie. Inne kraje, takie jak Dania i Szwecja, byłyby nawet o wiele bardziej zaawansowane pod względem jakości życia zawodowego. Indie, USA, a nawet Chiny nie są pomijane przy wdrażaniu dobrych praktyk w zakresie dobrego samopoczucia w pracy.

Pięknie i dobrze zaprezentowane w ostatnich latach pojęcie QWL zmusza przedsiębiorstwa do przeglądu swojej działalności i przemyślenia metod pracy. Liczne badania na ten temat dowiodły korzystnego wpływu podejścia opartego na jakości życia zawodowego. Zwiększona wydajność, większe zaangażowanie, zmniejszony wskaźnik absencji lub jeszcze więcej innowacji, korzyści są liczne. Znaczące korzyści, zwłaszcza gdy wiemy, że koszt zwolnienia pracownika z pracy wyniósłby ponad 4 500 euro rocznie dla firmy.

Jakie są praktyki innych krajów w zakresie jakości życia w pracy? Jaka jest lokalizacja Francji?
Czy powinniśmy być zainspirowani przez inne kraje? Dokonajmy bilansu innowacyjnych praktyk QVT na całym świecie!
We Francji, zestresowani pracownicy
We Francji mówi się, że pracownicy są raczej zadowoleni z jakości życia w pracy. Rzeczywiście, według badania przeprowadzonego w 2019 r. przez Obserwatorium Actineo, 87% francuskich pracowników twierdzi, że jest zadowolonych, ale tylko 24% jest bardzo zadowolonych. Zazwyczaj występuje stały stres i brak uznania. Ponadto, 37% uważa, że ich pracodawca nie dba o ich dobre samopoczucie w pracy. Należy zatem podjąć wysiłki w celu poprawy jakości życia zawodowego francuskich pracowników. Co by było, gdybyśmy poszli zobaczyć, jak się sprawy mają w innych krajach?


W Szwecji, 6-godzinny dzień dla pracowników
Szwecja jest jednym z krajów, w których pracownicy są jednymi z najmniej stresujących na świecie. Istnieją duże różnice pomiędzy Francją i Szwecją w obrębie firmy. Atmosfera w pracy, kierownictwo, ale także harmonogramy i godziny pracy. Szwedzcy pracownicy pracują nie 8 godzin, ale 6 godzin dziennie. Celem jest zwiększenie motywacji pracowników, ale również umożliwienie im większej efektywności w pracy. W tym celu firmy dbają o to, aby pracownicy nie rozpraszali uwagi w ciągu dnia, a nawet drastycznie ograniczyli liczbę spotkań.

W Danii "fajne" zarządzanie
W tym samym duńskim duńskim stylu rozwijają się warunki pracy, które pozwalają na rozwój pracownika. To właśnie w tym kontekście narodziło się Slow Management, rodzaj zarządzania, które opiera się na spójności, współpracy i redukcji stresu. Przekłada się to w szczególności na większą odpowiedzialność, większą pewność siebie, dającą prawo do popełniania błędów lub nawet liczenia pracy nie w godzinach, ale w zadaniach. Ten rodzaj zarządzania umożliwił szerokie upowszechnienie telepracy i wszystkich innych elastycznych metod pracy.

W Stanach Zjednoczonych pracownicy przywożą swoje zwierzęta i pracują nad osobistymi projektami.
Przejdźmy teraz do Stanów Zjednoczonych, gdzie pracownicy czują się coraz bardziej zaangażowani w swoją firmę. Zgodnie z barometrem Edenred-Ipsos, w Stanach Zjednoczonych jest 77% zadowolonych pracowników. Kilka praktyk zostało już zainicjowanych, takich jak "programy wellness", mieszanka żywienia, jogi i zdrowych praktyk. Bardzo powszechną praktyką w Stanach Zjednoczonych jest również "Take Your Dog To Work". Coraz więcej amerykańskich pracowników jest w stanie zabrać swoje zwierzęta do pracy. Efektem tego jest zmniejszenie stresu oraz wzrost motywacji i wydajności.

Aby zwiększyć lojalność pracowników, duże amerykańskie firmy wdrożyły zasadę 80/20. Pracownicy mają wtedy możliwość poświęcenia 20% czasu pracy na projekty osobiste. Jest to sposób na zapewnienie pewnego poziomu zadowolenia w pracy, ale również na zachęcenie do pojawiania się nowych pomysłów. Dużym użytkownikiem tej praktyki jest również Google i właśnie w tym kontekście narodziły się główne sukcesy firmy: Chrome i Mapy.

W Chinach pracownicy ucinają sobie drzemkę
W Azji pojęcie jakości życia w pracy stopniowo pojawia się w przedsiębiorstwach. 66% pracowników uważa, że ważne jest, aby ich pracodawca oferował program wellness, taki jak sport lub planowanie biura. W Chinach, gdzie na pierwszy rzut oka dobre samopoczucie w pracy nie wydaje się być priorytetem, wprowadzono jednak zdumiewającą praktykę. Praktyka ta, to drzemka w pracy, która od 1948 roku jest w Chinach prawem. Jest nawet artykuł, który wymaga od firm

 



Izabela Dobrzyńska

Specjalistka ds. wyposażania przestrzeni biurowych.